måndag 27 oktober 2014

Måndag 27 oktober Skolbesök

Dag tre i Sharzads äventyr...
Uppför, uppför, uppför i Mellan Österns San Fransisco åker vi med spänd förväntan inför vårt besök på Shahid Mahdavi International School. Äntligen ska vi få komma in och se en iransk skola. 


Skolan ligger på hög höjd och den tunnare luften känns när vi kliver ur taxin. Vi tas emot av biträdande rektor och utblildningsansvarig i den pampiga entréhallen med ca 10 meters takhöjd. Rakt fram ligger aulan vilken flankeras av marmortrappor som leder upp till övervåningen. På väggarna tavlor som eleverna målat och en mängd olika statyer av trä. På väg in i konferensrummet står en två och en halv meter hög G-klav i trä med fåglar på notraderna. Vi slår oss ner för att samtala och bjuds på te och bakelser. Biträdande rektor berättar om skolan som endast tar emot flickor. De yngsta går i Montessoriförskola och därefter från lågstadium till högstadium är undervisningen integrerad med IB. 
Vi följer efter rektorn runt i skolan och kommer in på en mattelektion i årskurs 8. Eleverna sitter i grupper om 4 och läraren kör en introduktion om primtal  på smartboard sedan får flickorna göra en övning för att få förförståelse. De uppmuntras till att använda varandra som resurser när de tillsammans löser en uppgift. Därefter blir läxan att hemma hitta en formel för att räkna ut vilka som är primtal. Vi går runt och pratar med eleverna och alla är duktiga på engelska och abstrakt tänkande. Betydligt högre nivå i matte än svenska åttor. Väggarna är täckta av lappar med olika inlärningsstrategier och metoder som eleverna ska uppnå för att nå målen. Förvånansvärt likt våra mål.

Rundturen fortsätter till en biologilaboration med 26 elever som ska undersöka hur protein reagerar på syra respektive värme. Alla får laborera under ledning av två lärare.
Skolan har ca1000 elever och 400 personal. På varje våningsplan finns alltid en person utanför klassrummen som har koll på vilka som kommmer och går. Det skapar också en trygghet för eleverna.
Både simlektion och balettlektion pågår men med en herre i sällskapet får vi hoppa över det.
Åter till mötesrummet med te och kakor där vi får tid till frågor och svar. Båda våra guider är mycket insatta i pedagogiska frågor och berättar hur de arbetar med formativ bedömning och hur de integrerar den iranska läroplanen med IBs certifieringskrav för åldrarna 5-15. De försöker nu få tillstånd att starta ett IB för att kunna ge diplom på högre nivå.
Det känns så roligt att se hur lika vi tänker och jobbar med undervisning trots våra olika samhällssystem, kulturer och platser på jorden. Vi känner oss inspirerade och tycker det skulle vara jätteroligt med ett utbyte. 

Eftersom vi redan befinner oss på hög höjd tar vi en taxi ännu högre upp där det finns linbana till toppen. 
Stor besvikelse när vi upptäcker att linbanan är stängd just idag men ändå ganska glada över att ta en promenad på 1910 m öh. 
Buss och sedan taxi nerför berget till lite vila. Sharzad förhandlar om taxipriset och menar att det måste vara billigare att åka nerför än uppför då det går åt mindre bensin nerför. Taxichauffören är tveksam men går med på en liten prutning. Hon är en hård förhandlare och oumbärlig för oss som inte förstår ett ord. Taxins bromsar är mycket slitna och de låter som böneutropare när chauffören bromsar oss ner för backen. 
Grannen Ali som bor vägg i vägg med oss och där Ola sover tog oss med på en kvällstur till den splitternya parken "Eld och vatten". De två element som är centrala för zoroasterna. Långpromenad innan vi åker hem till lägenheten igen.
Här slutar dagens äventyr med Sharzad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar